Dansk Fragt- & Banemærkeklubs sommerudflugt med Odense Letbane

Lørdag den 20. august 2022

Af Hans Andersen

Dansk Fragt- & Banemærkeklubs sommerudflugt fandt sted lørdag den 20. august. Vi var 7 deltagere, og vi mødtes på Hjallese station, hvor der er forbindelse mellem Svendborgbanen og letbanen, og i øvrigt gode omstigningsforhold.

Efter at have checket ind på vores rejsekort kørte vi med det først afgående letbanetog (eller var det en sporvogn?) mod Odense Centrum og endestationen Tarup Center. Ikke langt fra Hjallese station passerede vi letbanens store remiseanlæg ved stoppestedet Parkering Odense Syd, og herefter kørte vi gennem byggepladserne, hvor det nye hospital bliver opført. Et par stoppesteder i dette område er endnu ikke taget i brug.

Da vores sporvogn havde forladt stoppestedet Rosengårdscenteret, kørte en cyklist ind i siden på letbanevognen i et vejkryds, og det medførte, at vi måtte holde og vente i mere end 30 minutter, indtil letbanens tilkaldte vagt og politiet gav tilladelse til videre kørsel.

I Fyens Stiftstidende blev hændelsen omtalt: '20.8. Cyklist kører på fortovet fra Rosengårds- centret og svinger derefter til højre for rødt lys ved Munkerisvej og ind i siden af fronten på letbanekøretøj. Kun materielle skader og ingen personskade. Kilde: Odense Letbane.'

Så fik vi oplevet det med, og heldigvis kom cyklisten ikke til skade. Men letbanens køreplan, ifølge hvilken vognene skulle køre med 10 minutters interval, var faldet fra hinanden, og vi måtte droppe de mere eller mindre planlagte stop undervejs, bortset fra, at vores sporvogn, som var involveret i påkørslen, blev taget ud af trafik, da vi nåede til Banegården. Så stod vi af og ventede på den næste.

Det var interessant at prøve den nye letbane, og især bemærkede jeg, at man alle steder, hvor banen kører i egen tracé, har anlagt sporet i græsplæner; det ser rigtig godt ud, selv om græsset nogle steder var noget afsvedet. Stoppestedernes design er gennemført, og der er gode muligheder for at sidde ned i læ og tørvejr.

Ved stoppestederne Korsløkke og Vesterbro kunne vi se, at der er etableret sporskifter og -kryds til eventuelt kommende forlængelser af letbanen til henholdsvis Vollsmose og Zoo.

På en strækning i Østre Stationsvej kørte vi i samme gader som den 'gamle' Odense Sporvej, som var i drift fra 1911 til 1952.

Ved endestationen Tarup Center kørte vi straks retur med næste sporvogn, og ved remisen ved Parkering Odense Syd blev også den taget ud af drift - så stod vi af og ventede på næste vogn, som heldigvis kom umiddelbart efter. Og få minutter senere var vi fremme ved Hjallese Station, hvor der var perfekt forbindelse til Arrivas tog mod Odense; jeg tror, overgangstiden var omkring 1 minut, men vi nåede det!

Toget ankom til Fruens Bøge station kl. 1348, og det var præcis tidspunktet, hvor vi havde reserveret et lokale på Velodrom Kaffebar, som har til huse i stationsbygningen. Vi havde reserveret relærummet (det ligger lige ved siden af batterirummet), og her drak vi kaffe, spiste kage og hyggesnakkede i en times tid.

Velodrom Kaffebar i den gamle Fruens Bøge station er indrettet med meget originalt inventar fra jernbanetiden, og i relærummet var der ganske stemningsfuldt, med blandt andet kabel- endemuffer og andre installationer fra jernbanens tidligere sikrings- og kommunikations- anlæg. Lidt efter kl. 15 sluttede arrangementet.

Tak til aktivitetsudvalget for en god og spændende tur!